Officiële uitbreidingen

Een eerste 'uitbreiding' bestond uit 5 kaarten die gratis werden weggeven op GenCon 2002.
Je kreeg deze via het invullen van een vragenlijst. Nu virtueel onvindbaar.

Nadien werden 4 officiële uitbreidingen uitgebracht door Wizards of the Coast, als onderdeel van het Frontline programma.
Game shops konden in-store toernooien organiseren waarbij spelers deze uitbreidingen konden winnen. Het Frontline programma is ondertussen al enkele jaren afgelopen en de uitbreidingen zijn officieel niet te koop. Indien je ze toch wil spelen, kan je altijd op ebay kijken, of ze zelf maken.


Major promo cards

Jason Taylor - de art director van Risk 2210 A.D. (en van de Major promo cards).

Een stagiar bij AH. Hij hield niet van de naam Flowers daarom hebben ze deze "Verduitst".

Craig Van Ness- 1 van de originele designers van het spel.

Mike Gray (designer van Shogun en vele andere MB spellen) was de baas van AH. Hij kon er gelukkig met lachen dat hij een "Major Pain" is.

Rob Daviau - de andere bedenker van Risk 2210 A.D.


Mars 2210 A.D.

Een eerste uitbreiding was het gebruik van een andere spelbord. Hieronder een voorstelling van deze uitbreiding genaamd Mars. Deze bestaat uit een nieuwe map (inclusief nieuwe landkaarten natuurlijk) en een nieuwe dubbel-maan.

Natuurlijk zijn er ook nieuwe gebied kaarten. Zo vinden we een heleboel filosofen op de maan en SF schrijvers op de zeegebieden. Ook een grappige verwijzing naar het Magic verleden van Wizards of the Coast (het moederbedrijf) vinden we op enkele gebieden terug. Deze uitbreiding maakt het spel een stuk opener, omwille van de neutrale gebieden op de map.


Tech commander

De tweede uitbreiding voegde een extra 'commander' toe aan het spel: de 'Tech Commander'. Naast de 'commander' zijn er natuurlijk ook een hele reeks Tech 'command' kaarten.

Dit is een interessante uitbreiding, die door het gebruik van de Tech ‘command’ kaarten het spel soms een compleet onverwachte wending geeft.

Er zijn geen ‘Tech Commander’ figuurtjes bijgevoegd, enkel aan aantal kartonnen cutouts. Het is altijd mogelijk andere figuurtjes als 'Tech Commander' te gebruiken, of om zelf een 'Tech Commander' te maken met een 3D printer (zie links & downloads voor het model dat Belgium2210 gebruikt).


Factions

De derde uitbreiding zijn de zogenaamde ‘factions’. Met deze uitbreiding wordt meer variatie in het spel gebracht door een bepaalde factie te kiezen (of krijgen) aan het begin van het spel. Elke factie heeft zijn eigen voor- en nadelen. De Tech Commander (uitbreiding 2) is ook nodig, maar kan eventueel worden vervangen door de Diplomat Commander. De uitbreiding bestaat uit placemats, waarop de speciale eigenschappen van elke factie staan.



Sommige Risk 2210 fans hebben extra facties gemaakt. Je kan deze ook vinden op risk2210.net .

Invasion of the Giant Amoebas



De vierde uitbreiding bestaat uit 30 Amoeba event kaarten, 3 extra Diplomat ‘command kaarten en tokens om de ‘Giant Amoebas’ voor te stellen.

Dit is een leuke uitbreiding die het spel echt in de war kan sturen.


FAQ

Deze FAQ is samengesteld uit de officiële FAQ van Avalon-Hill, nieuwsgroepen over RISK 2210 A.D. en antwoorden van Rob Daviau, Craig Van Ness en Wizards of the Coast op enkele mails van Belgium 2210.

In situaties waar de regels onduidelijk of dubbel zijn, is het ook aangeraden in je groep te bespreken hoe de situatie te interpreteren om verder te kunnen spelen en plezier te hebben.

Enter the name for this tabbed section: Tech Commander
Ja, met een 'Mind Control' kan je een 'Frequency Jam' annuleren.
Gedurende het hele spel.
De volle prijs voor de 'Mind Control' wordt betaald, welke gelijk is aan de niet-gereduceerde prijs van de 'command card' die de tegenstander wilde spelen. 'Mind Control' is enkel goedkoper als ze worden gespeeld door de eigenaar van de 'Superconductivity'.
Het is enkel geldig voor 1 gebied tijdens de beurt van de speler en het moet het eerste gebied zijn vanwaar wordt aangevallen. Het is dan enkel geldig voor dat leger zolang het aanval vanuit dit eerste gebied naar het eerste dat ze hebben aangevallen. De kaart doet niets meer als het gevecht over is.
Het is correct dat je moet betalen, ook al moet de tegenstander dat niet (Dit is een officieel WOTC FAQ antwoord).
Enter the name for this tabbed section: Factions
'Mind Control' verhindert het gebruik van elke kaart, zelfs één die wordt gebruikt als deel van een eigenschap (Dit is een officieel WOTC FAQ antwoord).
'Wartime Inflation' wijzigt de kost van 'Mind Control': je moet de kost van de kaart betalen plus de hogere kost omdat je een kaart speelt (Dit is een officieel WOTC FAQ antwoord).
De 'Humanitarians Faction' krijgt hun kaart nog steeds gratis. Ze moeten geen '0 energie' betalen volgens de tekst, dus krijgen ze het gratis omdat er geen echte kost is (Dit is een officieel WOTC FAQ antwoord).
Enter the name for this tabbed section: Invasion of giant amoebas
Als je tegenstander zich wil verdedigen tegen de 'Giant Amoebas', zou jij (als de speler links) met 8-zijdige dobbelstenen voor de 'Amoebas' gooien.
Neen. Ze verdedigen wanneer ze worden aangevallen, maar gaan niet verder.
Neen. De 'Amoebes' zijn immuun tegen nucleaire wapens en ze verschijnen zo onverwacht dat kaarten als 'Stealth MODs' onbruikbaar zijn tijdens hun invasie.
Nee, 'Colony Influence' wordt niet tijdens ronde 5 gespeeld, maar erna. Je moet dus niet extra betalen (Dit is een officieel WOTC FAQ antwoord).
De 'Giant Amoebas' verdedigen zich steeds zo goed mogelijk en met zoveel als je mee kan vechten. Je moet dus het maximum aantal (toegelaten) dobbelstenen gebruiken voor de verdediging (Dit is een officieel WOTC FAQ antwoord).
De 'Humanitarians Faction' krijgt hun kaart nog steeds gratis. Ze moeten geen '0 energie' betalen volgens de tekst, dus krijgen ze het gratis omdat er geen echte kost is (Dit is een officieel WOTC FAQ antwoord).