2210 A.D. OFFICIËLE UITBREIDINGEN

OFFICIËLE UITBREIDINGEN RISK 2210 A.D.

Major promo cards | Mars 2210 A.D. | "Tech Commander" | "Factions" | "Invasion of the Giant Amoebas" | FAQ

Een eerste 'uitbreiding' bestond uit 5 kaarten die gratis werden weggeven op GenCon 2002.
Je kreeg deze via het invullen van een vragenlijst. Nu virtueel onvindbaar.

Er werden 4 officiële uitbreidingen uitgebracht door Wizards of the Coast, als onderdeel van het Frontline programma.
Game shops konden in-store toernooien organiseren waarbij spelers deze uitbreidingen konden winnen. Het Frontline programma is ondertussen al enkele jaren afgelopen en de uitbreidingen zijn officieel niet te koop. Indien je ze toch wil spelen, kan je altijd op ebay kijken, of ze zelf maken.


Major promo cards

Jason Taylor - de art director van Risk 2210 A.D. (en van de Major promo cards)
Een stagiar bij AH. Hij hield niet van de naam Flowers daarom hebben ze deze "Verduitst".
Craig Van Ness - 1 van de originele designers van het spel.
Mike Gray (designer van Shogun en vele andere MB spellen) was de baas van AH. Hij kon er gelukkig met lachen dat hij een "Major Pain" is.
Rob Daviau - de andere bedenker van Risk 2210 A.D.

Mars 2210 A.D.

Een eerste uitbreiding was het gebruik van een andere spelbord. Hieronder een voorstelling van deze uitbreiding genaamd Mars. Deze bestaat uit een nieuwe map (inclusief nieuwe landkaarten natuurlijk) en een nieuwe dubbel-maan.

Natuurlijk zijn er ook nieuwe gebied kaarten. Zo vinden we een heleboel filosofen op de maan en SF schrijvers op de zeegebieden. Ook een grappige verwijzing naar het Magic verleden van Wizards of the Coast (het moederbedrijf) vinden we op enkele gebieden terug... Deze uitbreiding maakt het spel een stuk opener, doordat de map opener is en verschillende ‘neutrale’ gebieden bevat.

"Tech commander"

De tweede uitbreiding zorgde voor het toevoegen van een extra 'commander' : de 'Tech Commander'. Naast de 'commander' zijn er natuurlijk ook een hele reeks Tech 'command' kaarten aan het spel toegevoegd.



Dit is een interessante uitbreiding, die door het gebruik van de Tech ‘command’ kaarten het spel soms een compleet onverwachte wending geeft. Er is geen bijhorende ‘commander’ enkel aan aantal kartonnen cutouts.
Het is altijd mogelijk andere figuurtjes als 'Tech Commander' te gebruiken, of om zelf een 'Tech Commander' te maken met 3D printer.
(zie onderaan de bladzijde bij links & downloads).


"Factions"

De derde uitbreiding zijn de zogenaamde ‘factions’. Met deze uitbreiding wordt meer variatie in het spel gebracht door een bepaalde factie te kiezen (of krijgen) aan het begin van het spel. Elke factie heeft zijn eigen voor- en nadelen. De Tech Commander (uitbreiding 2) is ook nodig, maar kan eventueel worden vervangen door de Diplomat Commander. De uitbreiding bestaat uit placemats, waarop de speciale eigenschappen van elke factie staan. Sommige Risk 2210 fans hebben extra facties gemaakt. Je kan deze ook vinden op risk2210.net.

Fusion Conservacy (Conversationists)
Start met:
  • 6 energie
  • "Land Commander"
  • "Tech Commander"
  • 1 ruimtestation
  • 1 willekeurige "tech command card"
Elke beurt een 20% energie bonus.
Silicon Knights (Technologists)
Start met:
  • 4 energie
  • "Tech Commander"
  • "Space Commander"
  • 1 ruimtestation
  • 1 willekeurige "lunar command card"
Bij het kopen van kaarten, mag je tot 2 kaarten kopen uit de discard hoop die je direct moet spelen (Daarna worden deze kaarten verwijderd uit het spel).
Preservation (Survivalists)
Start met:
  • 2 energie
  • "Land Commander"
  • "Diplomat Commander"
  • 2 ruimtestations
  • 1 willekeurige "land command card"
Ruimte Stations kosten 3 Energie. Plaats in het begin van elke beurt 2 MOD’s op elk station i.p.v. 1.
Primus Oceanus (Oceanographers)
Start met:
  • 3 energie
  • "Land Commander"
  • "Naval Commander"
  • 1 ruimtestation
  • 1 willekeurige "water command card"
Elke keer als je een water kaart koopt, neem je er 2 en kiest 1 om te houden. De andere kaart wordt terug in het dek geplaatst (je mag je water kaarten 1 per 1 kopen).
Havoc (Nuclear Anarchists)
Start met:
  • 1 energie
  • "Land Commander"
  • "Nuclear Commander"
  • 1 ruimtestation
  • 1 willekeurige "nuclear command card"
Bij elke beurt (voor het plaatsen van de MOD’s) neem je 3 nucleaire kaarten en kies je 1 die je direct kan spelen (gratis). De andere 2 worden terug in het dek geplaatst.
Tranquility (Humanitarians)
Start met:
  • 3 energie
  • "Land Commander"
  • "Diplomat Commander"
  • 1 ruimtestation
  • 1 "Cease Fire" kaart
Bij het kopen van kaarten krijg je elke beurt 1 diplomat kaart gratis (zelfs als je al 4 kaarten hebt gekocht).

"Invasion of the Giant Amoebas"

De vierde uitbreiding bestaat uit 30 Amoeba event kaarten, 3 extra Diplomat ‘command kaarten en tokens om de ‘Giant Amoebas’ voor te stellen.



Aan het begin van elke beurt van elke speler, moet deze de bovenste amoebe event kaart nemen en uitvoeren. De ‘Giant Amoebas’ vallen aan en verdedigen met 8-zijdige dobbelstenen, maar blijven gelukkig in het gebied waar ze aanvallen. Aan het begin van een invasie kan de speler beslissen om te verdedigen of terug te trekken naar een aangrenzend gebied.
Dit is een leuke uitbreiding die het spel echt in de war kan sturen.

FAQ

Enter the name for this tabbed section: Tech Commander
Ja, met een 'Mind Control' kan je een 'Frequency Jam' annuleren.
Gedurende het hele spel.
De volle prijs voor de 'Mind Control' wordt betaald, welke gelijk is aan de niet-gereduceerde prijs van de 'command card' die de tegenstander wilde spelen. 'Mind Control' is enkel goedkoper als ze worden gespeeld door de eigenaar van de 'Superconductivity'.
Het is enkel geldig voor 1 gebied tijdens de beurt van de speler en het moet het eerste gebied zijn vanwaar wordt aangevallen. Het is dan enkel geldig voor dat leger zolang het aanval vanuit dit eerste gebied naar het eerste dat ze hebben aangevallen. De kaart doet niets meer als het gevecht over is.
Het is correct dat je moet betalen, ook al moet de tegenstander dat niet (Dit is een officieel WOTC FAQ antwoord).
Enter the name for this tabbed section: Factions
'Mind Control' verhindert het gebruik van elke kaart, zelfs één die wordt gebruikt als deel van een eigenschap (Dit is een officieel WOTC FAQ antwoord).
'Wartime Inflation' wijzigt de kost van 'Mind Control': je moet de kost van de kaart betalen plus de hogere kost omdat je een kaart speelt (Dit is een officieel WOTC FAQ antwoord).
De 'Humanitarians Faction' krijgt hun kaart nog steeds gratis. Ze moeten geen '0 energie' betalen volgens de tekst, dus krijgen ze het gratis omdat er geen echte kost is (Dit is een officieel WOTC FAQ antwoord).
Enter the name for this tabbed section: Invasion of giant amoebas
Als je tegenstander zich wil verdedigen tegen de 'Giant Amoebas', zou jij (als de speler links) met 8-zijdige dobbelstenen voor de 'Amoebas' gooien.
Neen. Ze verdedigen wanneer ze worden aangevallen, maar gaan niet verder.
Neen. De 'Amoebes' zijn immuun tegen nucleaire wapens en ze verschijnen zo onverwacht dat kaarten als 'Stealth MODs' onbruikbaar zijn tijdens hun invasie.
Nee, 'Colony Influence' wordt niet tijdens ronde 5 gespeeld, maar erna. Je moet dus niet extra betalen (Dit is een officieel WOTC FAQ antwoord).
De 'Giant Amoebas' verdedigen zich steeds zo goed mogelijk en met zoveel als je mee kan vechten. Je moet dus het maximum aantal (toegelaten) dobbelstenen gebruiken voor de verdediging (Dit is een officieel WOTC FAQ antwoord).
De 'Humanitarians Faction' krijgt hun kaart nog steeds gratis. Ze moeten geen '0 energie' betalen volgens de tekst, dus krijgen ze het gratis omdat er geen echte kost is (Dit is een officieel WOTC FAQ antwoord).